Chassiet monterades ut och alla rör plockades ur och tvättades försiktigt med varmt vatten och lite Yes. Rören testades sedan i min Avo MKIII, alla rör testade inom specifikationerna.
En kontroll bland komponenterna visade att det fanns ”främmande föremål”. Någon gång på 50-talet bytte någon ut alla elektrolyter genom att kapa anslutningarna till de befintliga och löda in de nya där det fick plats.
Vridkondensatorn var full av damm och olja/fett. In med den i ultraljudstvätten tillsammans med rengöringsvätska för vapen. Resultatet blev mycket bra.
Chassiet var mycket smutsigt och rostigt. Jag fick plocka isär det för att kunna se om det gick att fixa till. Det fanns lite rost på ett par ställe och jag bestämde mig för att måla om det efter slipning.
Jag hade tidigare köpt kopparfärgad hammarlack på sprayburk. Jag maskerade av med maskeringstejp och lite Sydsvenskan.
Resultatet blev mycket bra, dock är färgen lite mörkare än originalet som troligen är lite guldfärgad.
Alla skärmburkarna slipades ner och lackades.
Sista bilden visar alla skärmburkarna på plats med vridkondensatorn monterad löst.
Transformatorn har också slipats ner och lackats svart. Ingen bild på den tyvärr.
Kondensator från 50-talet, denna togs bort:
Fler ”främmande föremål” som togs bort, totalt fyra elektrolyter:
Lindrigt ren vridkondensator:
Inget problem för en ultraljudstvätt:
Rent och fint
Chassiet efter lite demontering. Skitigt och rostigt
Slipat och maskerat, väntar på färg
Ser mycket bättre ut efter lite färg:
Skärmburkar, före och efter:
Det börjar arta sig:
Mer kommer i nästa inlägg